Tidus Clim - vovven från vidderna

Alla inlägg under juli 2009

Av Tidus-Clim - 18 juli 2009 18:45

Idag har jag avvarat dagen hos mormor och Nicki då matte & husse haft oviktigare saker för sig. När jag låg som skönast och dåsade på deras terass kom herr igelkott och hälsade på (tydligen en stammis på gården). Inte för att det var något bokat möte, utan snarare ett slumpartat mellan just oss två olika arter. Till saken hör att jag aldrig tidigare stött på den här sorterns varelse så först anade jag att det handlade om något sorts förvildat marsvin. Ett som utvecklat pansarpäls i försvar mot sådana som mig. Men doften & beteendet var på tok för underlig för något som helst marsvin.


För det mesta låg igelkotten bara där, som en boll (!) medan jag nyfiket nosade igenom honom, och när han så till sist rörde sig vände jag alla taggar utåt (för att inte vara sämre). Jag morrade minsann åt honom att inte komma närmare, & sedan skällde jag duktigt för att göra flocken medveten om den fräcka (och kanske farliga, ja menar varför så taggig) inkräktaren. Men när så herr igelkott fått nog av mig strosade han bara iväg utan att ens kasta en blick åt mitt håll. (jag tyckte mig dock höra ett muttrande från honom.., "ungdomar")

Under tiden satt Nicki och flinade åt mig, väl medveten om vilken typ av varelse denna igelkotte var. Tydligen inte av den farligare sorten i alla fall, enligt henne. Men jag är ändå inte helt övertygad, jag menar varför kallas dem igelkottar i så fall? För att dem hugger sig fast och aldrig vill släppa taget mån tro..?




Av Tidus-Clim - 16 juli 2009 12:06

Jag har fått en ryckfångare, egentligen kallad sele. Denna pryder mig speciellt vid tillfällen av jakt, då oftast på sparv, eller vid bushysteri. Husse & matte vill så att säga fånga upp mina levnadsglada vardagsryck på ett hundmanare sätt än vad mitt goda läderhalsband gör.


Sele session med Slimmen;













Av Tidus-Clim - 15 juli 2009 18:48

Hej alla husdjursblogg fantaster :P Då har jag avlagt en riktig sprängbragd med husse & matte :) Jag har klättrat i berg, och dessutom (observera att det är jag, lille hund som skriver,) så har jag retat upp diverse samhällsrelevanta människor som har mkt viktiga liv bl.a bestående av att negativt kommentera denna blomstrande civilisations medborgare, däribland mig själv, medlem av släktet canis familiaris, eller med ett annat ord; stolpförorenare. :P Personligen föredrar jag bergsklättrar bragden som den främsta,  bortom "smarta" människokäftar. Det är verkligen något speciellt med den norrländska naturen. Så tyst, öde, och gigantisk! Att vila öronen till flugsurr & ögonen på fjärran horisonter är helt undebart. Vilket mina ytterst intelligenta människor faktiskt fattat.

Som jag inte någonsin tidigare nämnt i denna, min förträffliga blogg, så är jag faktiskt född i fjälltrakter,  med rådjur utanför fönstret. Så bergsbestigning och blåa vidder rinner liksom i mitt blod. Tjockpälsad som jag är.

När vi så nått toppen började jag min intensiva och minst sagt markanta revirmarkering. En ytterst viktig uppgift, att informera både kusiner & brorsor (d.v.s. hundar & rävar) om min utmanande närvaro, ett ädelt uppdrag skulle jag vilja tillägga.


Silver fang släng dig i väggen, Tidus-Clim på björnjakt




Imiterar alltid drakar vid varmt väder. (skrämmer bort flugor och mygg på så vis)



Oops höll på att glömma - reklam för husse; Lyssna på 1st liberation (husses band) Dem spelar på trästocks till helgen, med bl.a International noise conspiracy (d.v.s. f.d refused sågare Lyxénz band)





Av Tidus-Clim - 14 juli 2009 18:51

Idag har jag verkligen varit blöt. Det började med den alldagliga förmiddagsprommen (som startar vid ca 10.00 eller 11.00 varje dag). Matte tog mig runt det vanliga området, vi spatserade nere längs älven i strålande sol, (vilken är totalt överskattad av tokiga tvåbeningar som ligger halvnakna & steker sig trotts den ofantliga värmen). Det doftade underbart & jag hade nosen i backen ca 80% av den sköna sträckan. När jag så slog av nosradarn för en stund befann jag mig nere vid badplatsen som ligger lååångt hemifrån. Rena tidsmaskinen den älskade nosen minsann :)

Väl nere vid vattnet så vadade jag ut i den sköna norrlandsströmmen, ahh den är som rena medicinen för kroppen som solen tjatar så på. Matte vadade med mig, det var roligt, speciellt & doppa nosen efter pinnar.


Men sedan när jag gick upp ur vattnet aktiverades nosradarn igen, (den går oftast på autopilot) & vips tog den mig till en brun välstinkande hög med smetigt bajs! Så det blev en rullande bajsomgång för min del, ahhh ännu skönare än vatten & en sådan ljuvlig doft! & där stod matte & log mot mig (hon trodde att jag rullade i gröngräs:P) Men när hon till sin fasa insåg vad jag höll på med (ackompanjerad av skräckmusik) blev det andra bullar. Hon lyfte upp mig med riktig avsmak & så bar det av ut i älven igen, sedan fick jag simma i land, två gånger! Jag simmade som en liten utter & matte var mycket nöjd när jag äntligen trampade land under tassarna. Det mesta av min vackra bajsskrud hade spolats bort så jag var inte fullt lika nöjd...


När vi kom tillbax hem igen fick jag åka bil istället för att gå in i lägenheten. Vi for till mormor & Nicki & där duschade matte mig ordentligt :/ Fast jag inte ville. Innan vi for hem fick jag bada en rolig gång till :) I älven med Nicki! weee

Lite fuktig & trött är nu min dag slut & jag har deckat på husses kudde i sängen....vi *gäsp* hörs...zzz






Av Tidus-Clim - 13 juli 2009 12:33

Idag har jag husse & matte helt för mig själv, båda är lediga & ägnar all sin rörliga tid till mig :) Vi har nyss varit på en härlig förmiddagsprom. Vi gick bl.a till en lekpark & kastade loss med lite hinderövningar & bus. :) Sedan passerade vi två bilar, varav båda vardera innehöll en vaktgalen stor hund som skällde & vrålade så att matte hoppade 1 meter upp i luften (hon lider av skvätträdsla). Jag var mkt duktig, trotts min förvirring över hur två bilar kunde låta på det där sättet kom det bara ett pyttit förvåningsmoff från min sida, sedan trippade jag vaksamt vidare tryggt vid husse & mattes sida.


Nu ska jag sova, mätt & belåten. Sedan blir det nog ett till litet äventyr för min del. Jag har hört att det tisslats om att fara iväg till någon badplats....


Av Tidus-Clim - 11 juli 2009 19:38

Idag har jag varit på en lång varm runda i storskogen med matte, Nicki & mormor (nickis matte). Det var sååå varmt så jag flåsade precis som en liten schakal framtravandes över slätten. Som tur var hade mormor med sig vatten till mig & Nicki vilket smakade ljuvligt :)

Dagen har även bestått av lite agility löp från min sida, men jag ledsnade efter bara en stund & ville göra lite revir pink istället :P Matte tycker att jag är lagom rolig just nu, jag har nämligen fullt schå med att dondera & testa ut de egna planer jag smider om nätterna. Vill så att säga sätta dem i verket på eget bevåg vaken ute i den soliga dagsluften.

Det blev ingen jogging på eftermiddagssvängen, för varmt. Men lite bus slank allt ner under en lugn promenad.

Gonatt för mig, nu intar jag mattan tills fåglarna slutat kvittra utanför fönstret & naturen visat mig tills sömns.

Av Tidus-Clim - 10 juli 2009 11:48

Då har husse & matte varit på förmiddagsrundan med mig i främsta ledet. Det var så härligt ute, inte en solstråle i sikte, utan mulet & svalt :) Matte busade så kul med mig, hon fintade mig med min röda favvoboll, trodde hon ja, för jag tog den av henne varje gång hon försökte :P Jag var väldigt stolt över min husse & matte idag, & slappnade av som rena rama yogavovven på hemvägen :) För att inte tala om när vi var hemma igen & jag skulle ta min förmiddagslur. Å vad trött jag blev...


Mediterar

Mediterar....


Vill sova

somnar snart...


.......


sover

 Sover....


 

kurar i drömsömn....




Av Tidus-Clim - 9 juli 2009 18:27

Då har matte äntligen erkänt att min hemsida ligger alldelens för mycket på is mot för vad jag egentligen förtjänar. En sån fantastisk liten hund som jag är. Marsvinen i vår flock bloggas & pysslas det med om vartannat på internet så matte insåg väl till sist att hon måste skärpa sig när det kommer till mig, en sån söting som jag behöver också få glimta till där ute i cyberrymden.

Idag blev det en skööön jogging tur nere vid vattnet på eftermiddagen med matte. Jag har verkligen varit på G de närmsta dagarna & det spritter i kroppen när vi luffsar runt utomhus. Så det blev lite högre tempo idag så att jag fick jobba lite för mitt husrum. När jag kom hem så åt jag mig riktigt mätt, drack vatten med matte & somnade under köksbordet. Bara för att till min smärre fasa vakna av att matte yttrade de imbisilla orden "Tidus stannar", varpå ytterdörren gick igen.... :/

Men när hon äntligen återkom, & jag vaknade upp igen så hade hon med sig min husse! Oooo vad min rumpa viftade! Bästa husse....



Presentation

I ett fjärran land finns en liten hund som här presenterar sina äventyr för en stund. En vardag så gyllene med fyrbent filosofi för vad vore livet utan lille hunds vovveri.

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13 14 15 16
17
18
19
20 21 22 23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<<
Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards