Tidus Clim - vovven från vidderna

Direktlänk till inlägg 29 maj 2010

Befogat beskyddad

Av Tidus-Clim - 29 maj 2010 14:53

Matte är i sanning en räddare i nöden. För något tag sedan när jag strosade eftermiddagsrundan runt med Nicki, min matte och Nickimatten dök en enveten och väldig hunddam upp i fjärran. Tyvärr rörde det sig om den hunddam av röd setter sort som verkligen avskyr Nicki (och delvis mig, kanske för att jag är i maskopi med Nicki). Så fort vi passerar henne i vanliga fall kastar hon sig med väldiga käftar mot oss så det formligen blixtrar om tänderna. Nicki, den gamle fregatten brukar knapast kasta ens en blick åt sådant oväsen, den balanserade grevinnan som hon är.

Den här gången var dock situationen en annan, den röda tiken kom nämligen farande lös i en väldans fart rakt mot Nicki som gick så fint kopplad följ bredvid sin matte. Den röda tiken kastade sig med käften på vid gavel mot Nicki, men det skulle hon nog inte ha gjort för det avgrundsvrål som på en hundradels sekund följde utfallet var inte av denna värld. En sån monstruös åthutning har knappast hörts i våra kvarter sedan inlandsisen drog sig tillbaka. Självklart skulle då den röda tossetiken försöka med lilla mig istället, som om hon aldrig hade hört talas om att ge sig på någon i sin egen storlek.

Men min modiga matte hade med hela sitt väsen bestämt sig för att hon inte fick kröka ett hår på mitt huvud, "affekterad" som denna vovve var. Därmed ställde sig matte framför mig hög som en björn, lugn som en tambur och med ögonen fixerade hon settertiken i ett häftigt tvärstopp ca 2 meter från mig. Otroligt, suckade jag djupt där jag kikade fram bakom mattes långa ben...Dusten var uppgjord med matten i främsta ledet. Tikens ägare kom äntligen ikapp och tog fast sin vresiga vovve som nu höll sig i den position ett sådant beteende rättmätigt kräver.

Mattarna pratade lite med varandra och då det i Nickis liv är ca 4 ggr denna tik sticker på henne lös undrade våra mattar om hon kanske inte kunde skaffa en flexi istället. Nicki är som sagt en mycket bastant dam med munkrafter utöver det vanliga i hundvärlden, så alla affekterade hundar som kastar sig på henne riskerar att skadas av dem betar hon besitter...Men settermatten tyckte att hon inte kunde göra nåt åt sin vovves vett och etikett. Stackars röda vovvedam att vara tvungen att hantera omgivningen utan tvåbent stöd...


Hur som helst är jag mycket förundrad över vilka tuffa brudar som omger mig, min matte var verkligen beredd att ta sig en match eller två för mitt väl. Inte för att en mer än dubbelt så stor käftvrålande tik hade varit någon match för mig heller men man vill ju inte smutsa ner tassarna...










 
 
Wille

Wille

29 maj 2010 20:13

Ja du killen, nog har jag undrat hur du haft det. Visserligen har jag kikat in hos dig lite då och då, men inte alls så ofta som man kanske skulle ha kunnat för här har s a s en "viss" lillebvror tagit en hel del kraft ur en vanligen lugn kille. Men vad kul vi har. Först busar vi, sedan tar vi en stunds paus, och så är det klart för bus igen.
Jodu nog fanns det ett antal snygginar att spana in på utställningen. Jösses ja !

http://willebus.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Wille

29 maj 2010 20:15

Åh jag glömde ju säga som dig, vilken tur att du har en matte som inte tvekar att stå i vägen för en ouppfostrad, eller som i det här fallet lösspringande, hund med mål att mucka gräl. Nicki sedan då, hon verkar vara en riktigt modig dam hon. Det fanns flera sådana på utställningen också, men matte hann inte fånga dem så värst bra på bild, de verkade inte vilja bli fotograferade.

 
Ingen bild

malte o snoken

29 maj 2010 21:11

å sicken rådig matte du har! vi är glada för det! för vi är ju glad i dig!!
slafspuss på väldans söt liten tidus!

 
marie

marie

6 juni 2010 07:27

Vilken modig matte, så bra, men vilken läskig upplevelse :(

http://twoheartsofstone.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tidus-Clim - 13 februari 2012 21:38

Matten har mist en hel del vett och etikett på senaste tid, vilket framgår av det beslut hon tagit. Min blogg läggs totalt på is, något den i och för sig har gjort nu sedan i höstas minst. Innan den den officiellt förklaras lagd på is vill jag dock b...

Av Tidus-Clim - 19 oktober 2011 00:09

För vad håller hon egentligen på med, hur har hon mage att frånta min ädla nos dess stora plats på internet. Jag en hund av nordanvinden, med vidder under tassarna och rymden över ryggen. Det har hänt mycket sedan sist, men det viktigaste är nog att ...

Av Tidus-Clim - 4 juni 2011 22:31

Solen sken från högan skyn denna förmiddag, jag galopperade genom storskogen med hussen och matten i faggorna och njöt av vinden. Väl hemma igen skulle vi bara in en kort sväng för lunch innan det bar av ut igen. Och då plötsligt...från horisonten vä...

Av Tidus-Clim - 23 maj 2011 22:19

Sommaren knackar på fönstren och jag rusar vidare genom de stora skogarna. Under den senaste tiden har jag haft turen att promma en hel del promenader med sötaste Ebba. Jag har varit på allehanda skogsäventyr och tagit mig an en och annan sparvjakt. ...

Av Tidus-Clim - 3 maj 2011 21:24

Under denna händelserika dag har jag; Varit på en joggingtur med husse, i bekvämt tempo svepte vi fram längs strandvägen. Härligt att få ur sig vårkittlande energi. Varit på middag hos hussens mormor, en snäll och klok liten tant som klagar på at...

Presentation

I ett fjärran land finns en liten hund som här presenterar sina äventyr för en stund. En vardag så gyllene med fyrbent filosofi för vad vore livet utan lille hunds vovveri.

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6
7
8
9
10 11 12
13
14 15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards