Tidus Clim - vovven från vidderna

Alla inlägg den 7 augusti 2009

Av Tidus-Clim - 7 augusti 2009 17:04

Matte har tjorvat på med en 50års present (akryl målning) stösta delen av denna fruktansvärt varma dag. Men till sist tog hon sin sans samman och vädrade mig i solskenet. Vi busade lite, jag hade viktigare dofter för mig, och sedan bar det iväg på stora äventyr.

Trippen gick mot gammelstan och med älven i sikte. Det var en mycket svår djungelartad terräng, för vilken crocodile wovee som helst, ner mot det fjärran vattnet. Något som matte oförskämt antyder har ett samband med min storlek på sådär tre äpplens höjd att göra... Faktum är att vi forserade ökentorra sjumilasvägar, djupa skogar och schlydränkta stäpper för att nå vårt mål. Dessa miljöer kräver en jägares precision (vilket matte knappast levde upp till) och är ingenting för klumpfotade stadsrullare. Jag däremot antilopade mig för det mesta fram med excellent teknik, något som skrämde slag på schlystäppens alla smådjur. Och om vartannat passade jag i gott och väl kamelduglig gång, allt för att hantera omgivningen kropps-snålt.

Plötsligt stötte vi på en låtsas tiger, katt ett vanligare ord, vilken hotfullt blängde på oss. Men tid fanns inte att stanna för något, min tunga hängde redan tungt mot marken och stegen var bly innanför pälsen. Jag kämpade mig vidare genom denna gudsförgätna plats med vattendoft i nosen. Och så till sist, förbi en sista etapp och jag trampade vatten. Plaskade med tassarna och kluckade med tungan. Vi vandrade längs strandremsan en lång stund i det milda lågvattensströmmarna. Jag ägnade tid åt att hugga mystiska luftbubblor på vattenytan medan matte bara njöt av vinden. Det var en skön stund, tills jag fick syn på en krokodil (!), självklart gick jag beskyddande till attack men bara för att inse att den var gjord av sten...


Äventyret avslutades med en välförtjänt livets drink för min del, detta på max drive in, självklart porlande vatten. Väl hemma har jag ockuperat soffan tills morgondagen gryr...


(Psst schly kan möjligen vara ett uttryck begränsat till det norrländska språkbruket, om så fallet betyder det ogräs i form av ungträd/buskar ofta förekommande nära intill vatten.)






Presentation

I ett fjärran land finns en liten hund som här presenterar sina äventyr för en stund. En vardag så gyllene med fyrbent filosofi för vad vore livet utan lille hunds vovveri.

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22 23
24 25 26
27
28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards